300.000 Olifanten aan beton onder Amsterdam gestort
Ruben Eg: Voor de bouw van de Noord/Zuidlijn is in 12 jaar tijd een hoeveelheid cement van ongekende omvang gestort.
Bij elkaar ligt onder Amsterdam inmiddels 1,5 miljard kilo beton, zo blijkt uit cijfers van de gemeente Amsterdam. Als de hoeveelheid cement van alle tunnels en stations bij elkaar raapt en op de Dam plaatst, dan krijg je een laag beton van maar liefst 30 meter dik.
Dit is te vergelijken met:
- Het gezamenlijke gewicht van 300.000 olifanten.
- Ruim 50.000 betonwagens vol beton.
Plaats je deze betonwagens over de snelweg bumper aan bumper achter elkaar, dan ontstaat er een lint van 500 kilometer. Oftewel: de afstand van Amsterdam naar Parijs.
De nieuwe Noord/Zuidlijn wordt eind 2017 in gebruik genomen. De metrolijn van Amsterdam Noord naar station Zuid kost 3160 miljoen euro: bijna 2,5 keer zo veel als aanvankelijk begroot. Verwacht wordt dat dagelijks 185.000 mensen via de Noord/Zuidlijn zullen reizen.
Betonhoeveelheden Noord/Zuidlijn:
- Station Noord: 16.750 m3
- Tracé Noord – Noorderpark: 6.550 m3
- Station Noorderpark: 14.800 m3
- Tunnel Noordpark – Sixhaven: 37.500 m3
- Sixhaven: 30.000 m3
- Zinktunnels IJ: 14.100 m3
- Zinktunnel CS: 8.100 m3
- De Ruyterkade: 17.515 m3
- Tafelconstructie CS: 27.407 m3
- Kathedraal: 38.878 m3
- Caissons bij CS: 18.000 m3
- Boortunnels: 66.784 m3
- Station Rokin: 95.341 m3
- Station Vijzelgracht: 80.000 m3
- Station De Pijp: 50.312 m3
- Station Europaplein: 35.000 m3
- Tunnel Zuid: 7.500 m3
- Tracé Zuid: 1.650 m3
- Afbouw, met onder andere Paverotti: 35.431 m3
metronieuws