'Ajax vanaf het begin in de fout met naam ArenA'

11-05-2015 16:37

Stadiondirecteur Henk Markering zei maandag dat de Amsterdam ArenA op termijn mogelijk een andere naam krijgt. “Er kan veel geld worden verdiend met een commerciële naam”,  zei Markering  op BNR. 

Daar is Ajax rijkelijk laat achter concludeert marketinggoeroe Frank van den Wall Bake tegenover Metro.

“Ajax heeft een heel grote fout gemaakt door niet direct vanaf het eerste moment een commerciële naam aan het stadion te verbinden”, reageert Van den Wall Bake. “Dan is er nog geen verleden en accepteert de markt die naam direct. Als de Kuip nu opeens de Opel Kuip zou worden zou niemand die naam gebruiken en het stadion gewoon de Kuip blijven noemen.”

Om de ArenA nu toch nog een commerciële naam te geven is niet onmogelijk volgens Van den Wall Bake. “Het is zeker niet onmogelijk, alleen een stuk lastiger. Er is altijd animo, maar het ligt eraan wat Ajax er voor wil hebben. Bovendien zal er een flink budget vrij gemaakt moeten worden om de nieuwe naam te communiceren. Een contract zou ook minimaal vijf jaar moeten duren om naamsbekendheid te krijgen.”

ÉÉN TELEFOONTJE

De naam van het stadion van Bayern München, Allianz Arena, allitereert lekker en wordt door iedereen gebruikt. “Dat helpt wel ja. Adidas Arena zou goed klinken, maar Ziggo Arena klinkt ook goed. Het gaat erom, zoals ik zei, dat de naam goed gecommuniceerd moet worden en dat kost geld en tijd. Had Ajax twintig jaar geleden de naam van het stadion verkocht, dan had de club er nu nog steeds een paar miljoen per jaar aan verdiend. Waarom dat niet gebeurd is? Omdat simpelweg niemand eraan gedacht heeft toen.”

Eén telefoontje destijds naar Van den Wall Bake had de club de afgelopen twee decennia dus tientallen miljoenen euro’s kunnen opleveren. “Ik heb het vanaf het begin af aan geroepen, maar niemand luisterde naar me.”