Dagelijks balen op de treinlijn Almere-Amsterdam

19-06-2015 10:27

Op station Almere Muziekwijk heerst een wat gekke gelaten sfeer. „Hé? We kunnen er vandaag allemaal in”, klinkt het als de stoptrein van 7.38 uur vanuit Lelystad komt aanrijden.

64070105ecff0026e787f1f0546b4701-1434632326-1.jpg„Is het deze week misschien schoolvakantie?”, vragen enkele treinforensen op de bekende druktelijn Lelystad-Schiphol zich hardop af op het perron.

„Vreemd genoeg is de trein op dit traject altijd langer op dagen dat het is uitgestorven”, moppert Shira Waage. „Soms zit ik in mijn auto op de parkeerplaats bij het station, en denk ik: ‘Ik wil vandaag niet’. Als ik te veel opzie tegen de reis met de trein, besluit ik maar met de auto naar Amsterdam te rijden.”

GEDONDER

Shira moet deze ochtend staan in de Sprinter naar station Amsterdam Zuid, maar ze kan gelukkig mee. „Soms is de trein zó vol, dat niet iedereen kan instappen.” Volgens haar is het structureel ‘altijd wat’ op de lijn tussen Lelystad en Schiphol. „Eerst zijn het de blaadjes in de herfst, dan weer problemen in de Schipholtunnel, uitvallende displays, koperdiefstal of seinstoringen. Echt een drama.”

Naast de volle treinen en logistieke problemen, loopt Shira met het sluiten van de toegangspoortjes in Flevoland en op Amsterdam Zuid tegen een nieuw reisprobleem aan. De poortjes op haar station weigeren twee tot drie keer per week dienst op de eenmalige chipkaart die ze elke dag koopt.

„Soms kan ik er ’s morgens niet in, en soms kan ik er ’s middags niet uit. En als ik niet kan inchecken, dan kan ik er nu in Zuid ook niet uit. Dan moet ik bij de informatiepaal vragen of het poortje open kan. Of ik glip met een treinvriendin door het poortje.”

PROBLEEMGEVAL

Onduidelijk is wat er precies aan de hand is. „Vandaag lukt het opeens wel”, zegt Shira tegen een NS-medewerker die haar staat op te wachten op Amsterdam Zuid. De jongen is begripvol, maar snapt het ook niet. „Misschien is er wat aan de hand met het automaat bij Almere Muziekwijk. Ik ben al op veertig stations geweest, maar dit heb ik nergens gezien.”

Shira vindt dat haar in- en uitcheckprobleem niet serieus genomen wordt. „Ik heb echt geen zin om elke dag met de helpdesk van NS te bellen. Daar word je vriendelijk te woord gestaan, maar geloven doen ze je niet. Alsof ik zou liegen. Ik betaal een euro extra voor een kaartje met een chip. Dan mag je toch verwachten dat het gewoon werkt?”

ERKENNING

„Altijd wat op deze lijn”, zucht Shira op weg van de toegangspoortjes naar haar werk op de Zuidas. „Oké, NS kan niet alle problemen hier oplossen. Aan de ellende met de Schipholtunnel, seinen en wissels kunnen ze niets doen. Maar erken gewoon dat het niet altijd goed gaat, en doe daarna je best om er iets aan te doen.”

NS laat weten niet ‘één, twee, drie’ een antwoord te kunnen geven op de incheckproblemen op Almere Muziekwijk. „Maar dat gaan we samen met mevrouw oplossen”, belooft een woordvoerder.

 

metronieuws