De strijd om de muziekstreamer gaat losbarsten

08-06-2015 13:16
Het wordt steeds drukker in de streamingwereld. Naast Spotify kunnen gebruikers kiezen uit bijvoorbeeld Deezer, Rdio, Tidal en Google Music Play. Vanavond komt daar zeer waarschijnlijk nog een partij bij: Apple Music.
 
Allemaal proberen ze marktaandeel van Spotify af te snoepen. Maar gaat dat lukken als ze allemaal hetzelfde aanbieden? Onderscheid is heel belangrijk en daar is een aantal diensten druk mee bezig.
Hardlopen op beats van Tiësto
 
Spotify, waarmee streaming een product voor de massa werd, kwam in 2010 naar Nederland. Het platform won snel aan populariteit. Onlangs kondigde het bedrijf aan zijn strategie te verbreden. Spotify wil ook video's en podcasts gaan aanbieden. Daarnaast gaat het bedrijf samen met dj Tiësto speciale hardloopmuziek maken, in de hoop de concurrentie de baas te blijven en kritiek van zich af te schudden.
 
Want kritiek is er zeker. Artiesten zeggen dat ze te weinig geld krijgen en muzieklabels hebben naar verluidt vraagtekens bij de gratis variant van Spotify. De spanning liep op toen popster Taylor Swift vorig jaar zomer in een artikel van The Wall Street Journal aankondigde haar muziek van het platform af te gaan halen. Het zorgde niet voor een exodus van artiesten, maar gaf wel een boodschap af: wij zijn ontevreden.
Een ongemakkelijke bedoeling
 
Die boodschap probeerde een nieuwe streamingdienst te gebruiken: Tidal. De dienst is bedacht door een aantal schatrijke artiesten. 
 
Samen stonden ze in maart ietwat ongemakkelijk op een podium om de dienst aan te kondigen. Tidal moet van en voor artiesten worden. Ze klagen steen en been over de manier waarop ze door bijvoorbeeld Spotify worden behandeld.
 
Maar wie wil er nou geld betalen voor een dienst van artiesten die al drie huizen bezitten en de rest van hun leven niet meer hoeven op te treden (althans, niet voor het geld)? Of ze bij die vraag stil hebben gestaan is niet bekend, we weten wel dat ze op Tidal exclusieve muziek wilden aanbieden; in de hoop zo gebruikers naar het platform te trekken. Wat tot nu toe niet echt lijkt te lukken.
Trouwe fans
 
Het zal Apple wat minder moeite kosten om gebruikers naar zijn nieuwe streamingdienst te trekken. Met meer dan 170 miljard dollar in kas, kan het bedrijf een aardig marketingcampagne op touw zetten. Daarnaast heeft het bedrijf een flinke schare trouwe fans, die vermoedelijk zonder te blikken of te blozen zullen overstappen.
 
Maar dat is niet de massa. Een poging om de de dienst goedkoper aan te bieden - en zo aantrekkelijker te maken - dan Spotify mislukte, schreef The New York Times in maart. 
 
Ook schijnen de muzieklabels veel te eisen. Volgens persbureau Bloomberg waren de labels afgelopen dagen nog druk met Apple in gesprek, onder over het percentage dat ze ontvangen. Dat zou nog best hoger kunnen liggen dan bij iTunes, waarbij de producent 70 procent krijgt en Apple 30, denkt de Financial Times.