Economisch herstel horeca: Klanten blijven langer tafelen

22-07-2015 09:30

Een fles wijn in plaats van een glas en niet alleen een kop koffie maar ook een dessert. De economie trekt aan en de consument geeft weer meer uit. Met name eigenaren van restaurants in het duurdere segment zien verschil met vier jaar terug.

De economische crisis is op haar retour en het consumentenvertrouwen neemt toe. Er wordt weer vaker buiten de deur gegeten en eenmaal aan tafel, geeft de bezoeker meer uit. Dat beeld schetsen eigenaren van gerenommeerde restaurants in de Haagse regio.

Niven Kunz, chef-kok en eigenaar van het met een Michelin-ster bekroonde restaurant Niven in Rijswijk: ,,Aan de toenemende drukte in het restaurant merk ik dat de economie weer aantrekt. Om alle bezoekers goed te kunnen blijven bedienen, hebben we zelfs extra vacatures geplaatst."

Ook Eric Ketel van restaurant Les Copains in Delft is positief gestemd. Serveerde hij vier jaar terug steeds vaker een glas wijn in plaats van een fles, nu merkt hij weer een ommekeer. ,,Ook blijven bezoekers die komen dineren, langer tafelen. Ze gaan vaker voor een compleet menu, in plaats van dat ze alleen een hoofdgerecht bestellen. Mooie ontwikkelingen." 

Restauranteigenaren hebben tijdens de crisis geleerd om op een creatieve manier tóch hun restaurant vol te krijgen.Kunz: ,,Wie minder te besteden heeft, denkt natuurlijk ook niet snel: laat ik in een sterrenrestaurant gaan eten. Om toch voldoende klanten te trekken, zijn we een paar jaar terug begonnen met het aanbieden van voordelig geprijsde menu's via websites als Groupon en TravelBird."

Select groepje
Voordelige menu's aanbieden is iets dat Kunz blijft doen, ook nu hij merkt dat de crisis over haar hoogtepunt is. ,,Zo is dineren is een gerenommeerd restaurant niet meer slechts voor een select groepje weggelegd."

Een groot verschil met vóór de crisis, is volgens Kunz de enorme afname van het aantal zakelijke etentjes. ,,Bedrijven hebben erg op diners bezuinigd, en doen dat nog steeds."