Falend Oranje bezorgt bedrijfsleven kopzorgen
05-09-2015 15:35
Het dreigende mislopen van het EK door het Nederlands Elftal bezorgt bedrijven, horeca en middenstand nu al kopzorgen.

,,Een Europees Kampioenschap of WK zorgt altijd voor een positieve impuls voor onze omzet,'' zegt Menno van der Vlist van supermarktketen Albert Heijn. ,,Het zou jammer zijn als we dit mooie toernooi en aanverwante oranjekoorts zouden moeten missen.''
Heineken en Jumbo die tijdens WK's altijd goed boeren moeten nog niet denken aan een fiasco: ,,Als echte supporters blijven we onze jongens steunen, ook nu,'' stelt de brouwer.
KNVB-sponsor ING berekent voor elk eindtoernooi de gevolgen voor de economie. ,,Supermarkten en horeca doen het altijd goed,'' zegt Marten van Garderen, econoom voor ING. ,,Ook ketens als MediaMarkt weten altijd meer tv's te verkopen.'' Zo leverde het WK in Brazilië supermarkten 60 miljoen euro meer omzet op.
Gruwelen
Sportmarketingexpert Bob van Oosterhout gruwelt van het idee dat het Nederlands elftal zondag van Turkije verliest en dan bijna uitgeschakeld is. ,,De economische impact van meedoen aan een EK of WK is groot. Mensen leven er naar toe, het geeft een gevoel van trots en daarmee een enorme psychologische boost. Kijk naar Dafne Schippers vorige week.''
ING-econoom Van Garderen nuanceert het rampscenario. ,,De economie gaat er alleen maar op vooruit als Nederland meedoet én wint. Alleen dan gaan we meer uitgeven.'' Deelname zorgt alleen voor verschuivingen in de bestedingen. ,,Café's, tv-boeren en supermarkten doen het beter, restaurants en bioscopen juist slechter. We besteden ons geld alleen anders.''
Door: David Bremmer /https://www.ad.nl/ © ANP