Fraudehelpdesk waarschuwt voor 'nieuwe rage' onder oplichters
De Fraudehelpdesk waarschuwt consumenten voor e-mails waarin zij worden gevraagd om een verlopen bankpas op te sturen.
"De Rabobank heeft een Wecycle Inleverpunt opgezet om uw oude betaalpas te recyclen", staat in een van de e-mails te lezen.
Er staat ook een link in naar een online formulier waarin mensen hun persoonlijke gegevens kunnen invullen. Daarna worden instructies gegeven voor het opsturen
van de bankpas. Met die informatie en de pincode kunnen de daders makkelijk aan geld komen.
Een van die e-mails kreeg de Fraudehelpdesk zelf in drie dagen tijd negentig keer toegestuurd. Onlangs waarschuwden de Rabobank en ABN Amro al voor dergelijke e-mails. In april werden ook al klanten van SNS Bank door oplichters gevraagd hun passen in te leveren.
Niet onlogisch
Volgens de Fraudehelpdesk is het niet onlogisch dat sommige mensen daadwerkelijk hun bankpas opsturen. De oplichters haken namelijk in op berichten die banken eerder zelf hebben verspreid. Zo zijn er valse e-mails gericht op de vervanging van de Random Reader door Rabobank.
"Klanten onthouden wellicht dat er iets gaat veranderen, maar vergeten wat precies. De criminelen maken van deze verwarring gebruik", aldus de Fraudehelpdesk.
Doorknippen
Banken vragen nooit om het opsturen van een bankpas. Als een pas wordt vervangen, dan kan de consument de oude pas zelf doorknippen en weggooien. Het is wel verstandig om zowel de chip als de magneetstrip daarbij kapot te maken.
De Fraudehelpdesk is een initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Door: NU.nl/ Foto: Thinkstock