'HSL draaide niet om reizigers, maar om omzet'

Dat stelt Nol Döbken, oud-directeur van HSA - het NS-bedrijf achter de Fyra - vrijdag tegenover de enquetecommissie Fyra.
Volgens hem werd dit veroorzaakt door de aanbestedingsvraag vanuit de overheid. "Het ging met name om geld", aldus Döbken. "Die uitgangspunten moesten we halen."
"Het model was daarom niet om zoveel mogelijk reizigers in de trein te krijgen, maar om een zo hoog mogelijke omzet te halen". Volgens hem werd dit onder andere gehaald door te streven naar zo weinig mogelijk materieel en een zo hoog mogelijke prijs voor het treinkaartje.
'Moeilijke start'
Döbken sprak van een "moeilijke start" toen hij in 2002 de opdracht kreeg de NS klaar te maken voor de hogesnelheidslijn.
Hij verklaarde tegenover de commissie daarna met name het belang van de reiziger voorop te stellen door te verzoeken de tarieven te maximeren. In ruil daarvoor zou de NS dan jaarlijks minder hoeven af te dragen. Het kabinet wilde hier echter niet aan.
Het verbaast de commissie dat er geen onderliggende cijfers van het businessplan van NS, op basis waarvan zij de aanbesteding wonnen, teruggevonden kunnen worden. Ook Döbken zei die cijfers niet te kennen.
.jpg)