Laatste nieuws over Fyra-enquête
door Metro/ De parlementaire enquêtecommissie Fyra is maandag begonnen met de openbare verhoren over het debacle met de hogesnelheidslijn. Eerste getuige is voorzitter Arriën Kruyt van reizigersvereniging Rover.
ARRIËN KRUYT
HSL-Zuid-exploitant HSA wist van de problemen met de Fyra, maar heeft de gevolgen onderschat. Daarvoor heeft reizigersvereniging Rover eind 2012 gewaarschuwd, vlak voordat de Fyra ging rijden. Maar de druk om toch met de Fyra te beginnen, was te groot. Dat zei voorzitter Arriën Kruyt van Rover maandag tegen de parlementaire enquêtecommissie.
Kruyt noemde het onverstandig om met de Fyra te gaan rijden, ook omdat er niet voor een snel alternatief was gezorgd. Ook hadden de risico's bekend kunnen zijn omdat in Denemarken al problemen waren met treinen van de Italiaanse Fyra-producent AnsaldoBreda.
HOGE TARIEVEN
Kruyt zei ook al vroeg te hebben gewaarschuwd voor hoge tarieven. Omdat de Fyra met een eigen prijs van het treinkaartje niet aansluit op de tarieven van de NS en het Belgische spoorbedrijf NMBS zou de reiziger duur uit zijn. Daarmee zou de reiziger nooit verleid kunnen worden voor de trein te kiezen in plaats van de auto of het vliegtuig.
SAMENWERKING BELGIË
Ook waren Nederlandse ambtenaren en de NS volgens Kruyt slecht op de hoogte van de manier van zakendoen in België. Daarom verliep de samenwerking met België over de HSL-Zuid „vanaf de eerste dag rampzalig”.
BELANG ANDERS
Volgens Kruyt was het zakelijk belang van de Belgen wezenlijk anders en speelden cultuurverschillen een grote rol. „Die kennis heeft behoorlijk ontbroken." Nederland was zich er ook onvoldoende van bewust dat de Belgen ook helemaal niet zaten te wachten op marktwerking op het spoor, zoals in Nederland op de HSL-Zuid het geval was.
FYRA-VERHOREN
Op deze eerste dag worden verder nog Ralph Pans (secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer en Waterstaat van 1998 tot en met 2002) en Maarten Spaargaren (directeur bedrijfs- en productontwikkeling NS van 2001 tot en met 2008) onder ede gehoord.
Deze week richt de commissie zich op de aanbesteding van de vervoersconcessie voor de HSL-Zuid. Daarnaast wordt gekeken naar de rol van de Tweede Kamer en de aanbesteding van de Fyra. In totaal worden tot en met 12 juni ongeveer veertig mensen in het openbaar gehoord.