Meer stations én conducteurs krijgen camerabewaking
 
         
            02-07-2015 07:29    
            									
            
	 
	 
	
Het aantal middelgrote stations met de extra camerabewaking wordt volgend jaar uitgebreid naar dertig. Uiteindelijk worden zij met in totaal 776 camera’s in de gaten gehouden. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur stelt 13,3 miljoen euro beschikbaar voor de extra beveiligingsmaatregelen. Haar ministerie betaalt ook het onderhoud en beheer.
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
		
		      
                      
              			
            
            
                    
          
          
        
	door Ruben Eg/ Twaalf risicovolle treinstations worden nog deze zomer bewaakt met camera’s. Het gaat om stations als Almere Centrum, Amsterdam Sloterdijk, Gouda, Rotterdam Alexander en Zuid. Ook gaat NS als proef conducteurs en beveiligers uitrusten met camera’s op de kleding, zogenoemde bodycams.
Het aantal middelgrote stations met de extra camerabewaking wordt volgend jaar uitgebreid naar dertig. Uiteindelijk worden zij met in totaal 776 camera’s in de gaten gehouden. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur stelt 13,3 miljoen euro beschikbaar voor de extra beveiligingsmaatregelen. Haar ministerie betaalt ook het onderhoud en beheer.
	AGRESSIE
	Op dit moment hebben alleen de grote stations vaste camerabewaking. Mansveld wil met de uitbreiding het geweld tegen spoorpersoneel tegengaan. Agressieve reizigers lopen grotere kans gepakt te worden als een klap tegen een conducteur op video wordt vastgelegd, verwacht de staatssecretaris.
	Om haast te maken, worden deze zomer al gehuurde bewakingscamera’s geplaatst op de twaalf stations waar het meeste risico op geweld bestaat. Na een aanbesteding, krijgen alle dertig geselecteerde stations volgend jaar vaste camera’s.
	BEELDSCHERMEN
	ProRail gaat ondertussen testen met speciale beeldschermen op Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam Lombardijen. Hier is op te zien wat de bewakingscamera’s precies registreren. Potentiële onruststokers zien zo dat zij in de gaten gehouden worden en houden zich hierdoor mogelijk toch rustig. Na een jaar wordt bekeken of de proef is geslaagd. Als dit zo is, krijgen meer stations deze schermen.
	De ‘extra ogen’ voor vervoersbedrijven en de politie moet de veiligheid op de stations vergroten voor zowel reizigers als spoorpersoneel, benadrukt Mansveld. „Ik wil dat iedereen veilig kan reizen en werken in het OV. Daarom trek ik 13 miljoen euro uit voor extra camera’s op stations”, laat zij weten.
	HOOFDDORP
	Voor het NS-personeel vormde de zware mishandeling van een conducteur eerder dit jaar in Hoofddorp de druppel. Afgesproken werd om extra beveiligers in te huren en de toegangspoortjes op de stations sneller te sluiten. Dit laatste moet agressieve zwartrijders uit de trein weren.
	Het is nog niet duidelijk wanneer NS met het experiment met de bodycams begint. Een idee van de PVV om beveiligers van de vervoerder te bewapenen met pepperspray en een wapenstok, vindt Mansveld een te grote stap.
	CAMERA’S OP EXTRA STATIONS:
	Vanaf zomer 2015:
	Almere Centrum
	Amsterdam Sloterdijk
	Culemborg
	Gouda
	Leeuwarden
	Maastricht
	Roosendaal
	Rotterdam Alexander
	Rotterdam Zuid
	Sneek
	Tilburg
	Zaandam
	Vanaf 2016:
	Alkmaar
	Den Helder
	Deventer
	Dordrecht
	Enschede
	Emmen
	Groningen
	Helmond Brandevoort
	Hilversum
	Hoofddorp
	Meppel
	Naarden-Bussum
	Roermond
	Sittard
	Zandvoort aan Zee
	Hoorn
	Hengelo
	Meerssen
	metronieuws
      								      		
            					
            
            
            
            					
            
            
            .jpg)