Meeste supermarkten verkopen bedorven haring
De gemiddelde prijs voor één haring bij de detaillist is 2,09 euro, in de supermarkt 1,22 euro. Of dat goed kan gaan? Het beste stoppen de supers direct met de verkoop van Hollandse Nieuwe.
Aan de zeventien beoordeelde supers werd bij tien vestigingen bedorven haring gekocht. Niet één supermarkt behaalde een voldoende. Keurmeester John Oosterhuis: ,,Ik kom zelf uit de supermarktbranche. Voor mij is dit confronterend. Maar ik kan niet ontkennen wat ik zie.''
Waarom stoppen de supermarkten niet direct met de verkoop van Hollandse Nieuwe? De vraag stellen is hem beantwoorden: het gaat louter om de centen.
Bonus
Hollandse Nieuwe is een uiterst kwetsbaar product en zeker bij temperaturen boven 4 °C steeds gevoeliger voor bederf. Het begint met de kwaliteit van de haring die in het bakje gaat. Stel dat een producent in zijn fabriek een zeer redelijke haring in een - om bederf tegen te gaan - gasverpakking stopt. Daarna begint het transport naar het distributiecentrum, vandaar naar het filiaal en vandaar van het magazijn naar het schap. De praktijk leert dat het in de koelketen altijd wel ergens misgaat. De temperatuur in de vrachtwagen is te hoog, pallets blijven in de zon staan, het magazijn is te warm of er liggen zo veel pakjes opgestapeld ('Deze week in de bonus'), dat de kou er niet inkomt.
Supermarkten zijn gebaat bij een zo lang mogelijke tht-datum. Des te meer tijd is er om het product te verkopen. Maar Hollandse Nieuwe blijft zelfs onder optimale omstandigheden niet langer dan 3 dagen fris. Op maandag geproduceerd, betekent uiterlijk donderdag verkocht en geconsumeerd. In vaktermen: P+3. Dat een producent als 7-Seas voor de HEMA P+6 meegeeft is een gotspe. Juridisch gezien moet 7-Seas kunnen aantonen welke houdbaarheidsproeven tot deze termijn hebben geleid. En zou de HEMA deze informatie in het eigen controlesysteem moeten hebben verankerd. In de praktijk maakt niemand zich er druk om.
Kennis
Daarbij komt dat binnen het supermarktkanaal bij managers de kennis over vis en haring in het algemeen beperkt is. Een producent die met enige stelligheid zaken op tafel legt ('Deze haring is prima tot maatje te verwerken'), zal niet snel worden tegengesproken.
,,In de Nederlandse voedselsector wordt vooral op prijs gestuurd en vooral op prijs gekozen,'' stelde dr. ir. H. Paul, inspecteur-generaal van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) onlangs tijdens een speech voor het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, de brancheorganisatie van de supermarkten. ,,Ik krijg thuis de folders in de bus. Wat mij altijd fascineert zijn de aanbiedingen, de prijzen. Van sommige dingen denk ik dan: dit kan niet, dit is gewoon onder de kostprijs. Dit kan misschien een prijspakker zijn. Maar dan denk ik wel eens: wat is dan je verantwoordelijkheid? Werkt het prijsbeleid hier en daar fraude niet in de hand?''
Bijzaak
Het is één van de opmerkelijk uitspraken in de speech van Paul, die verder toegaf dat zijn keuringsdienst als toezichthouder vaak machteloos staat tegenover de streken van het bedrijfsleven. Veel detaillisten voelen zich benadeeld door de supers. Zij zijn er ook van overtuigd dat via dit kanaal tegen afbraakprijzen oude voorraden illegaal als Hollandse Nieuwe worden gedumpt. En de kwaliteit? Ach, die is maar bijzaak.
Of zoals de supers al jaren en ook nu ongetwijfeld weer zullen zeggen: ,,Wij krijgen vrijwel nooit klachten en herkennen ons niet in het door het AD geschetste beeld.''
ad.nl/Paul Hovius / (Photo: ANP)