NS zet al het materieel in tegen overvolle treinen
NS gaat al zijn beschikbare materieel inzetten om overvolle treinen volgend jaar en begin 2017 tegen te gaan.
Zo wordt de Mat'64, oftewel Apekop, niet geheel uit de roulatie gehaald en in reserve gehouden voor storingen. Ook wordt niet noodzakelijk onderhoud waar kan uitgesteld.
Deze twee maatregelen bij elkaar opgeteld leveren ruim 6400 zit- en staplaatsen op. Maar de spoorvervoerder doet meer. Oude dubbeldekkers worden opgeknapt en weer ingezet en in bepaalde sprinters wordt een deel van de eersteklascoupés omgebouwd tot tweedeklas.
BETERE REISINFORMATIE
Verder worden op enkele drukke spitstrajecten reizigers geholpen met bussen (2800 extra zitplaatsen) en betere reisinformatie over onder meer reisalternatieven en drukke trajecten zodat reizigers meer regie over hun reis krijgen. Soms is er in een trein die een kwartier eerder of later vertrekt namelijk wel plek.
Dit en meer staat in het plan dat NS dinsdag aan staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu heeft gestuurd. De genomen extra maatregelen zijn volgens NS snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling.
'ALLES OP ALLES'
„We zetten met deze maatregelen alles op alles om zoveel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden”, zegt president-directeur van NS Roger van Boxtel, die zijn kantoorpersoneel volgend jaar buiten de spits laat rijden. „We rijden in 2016 volle bak met al het materieel dat we hebben. Vooruitlopend op de komst van nieuwe treinen willen we met extra maatregelen onze reizigers meer alternatieven bieden om de reis naar hun hand te zetten.”
TEKORTEN
Dit alles kan echter niet voorkomen dat het druk is in sommige spitstreinen. Met de maatregelen wordt het verwachte tekort teruggebracht tot ongeveer 1000 tot 4500 zit- en staplaatsen. Afhankelijk van de periode komt de spoorvervoerder volgend jaar 10 tot 45 rijtuigen tekort, onder meer door het wegvallen van de Fyra, de uitstroom van de Mat’64, het behoud en uitbreiding van de ov-studentenkaart en werkzaamheden in 2016 ter verbetering van het spoor en stations.
NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor de extra maatregelen.
metronieuws.nl/© ANP