Omzet kledingwinkels op nieuw dieptepunt
28-05-2015 15:06
In het eerste kwartaal van dit jaar gaven consumenten 700 miljoen euro meer uit in de winkelstraat dan een jaar geleden, maar kledingzaken profiteren niet van dat herstel. "Klanten verwachten scherpe prijzen; zijn - mede door de crisis - prijsbewuster geworden. Ze zijn gewend geraakt aan steeds langere perioden van uitverkoop en hoge kortingen. Als ze een blazer zien hangen van 200 euro, denken ze: die laten we mooi nog even hangen, want over een maand is die misschien enorm afgeprijsd", zegt één van de onderzoekers van de bank.
Het vertrouwen van consumenten in de economie mag dan weer wat toenemen, net als de uitgaven: kledingwinkels hebben het nog altijd zwaar. Hun gezamenlijke omzet ligt nu 15 procent onder het niveau van 2008, toen de crisis begon, meldt het Economisch Bureau van de ING.

"En de concurrentie is hevig. Overigens niet alleen in de winkelstraat, ook op internet." Inmiddels zegt één op de zeven Nederlanders kleding online te kopen.
Door deze somberheid zou het best kunnen dat er de komende maanden nog meer modewinkels omvallen of een doorstart met minder filialen moeten maken. Terwijl de lijst dit jaar al lang is met namen als Miss Etam, Promiss, Mexx en Thom Broekman.
Lichtpuntje
Toch is er een lichtpuntje, volgens de ING. Goed advies in de winkel vinden kopers van kleding nog steeds belangrijk. "Het wint zelfs terrein terug op online productreviews", blijkt uit onderzoek onder 50.000 respondenten. "Advies in de winkel, met goed personeel, blijft dus belangrijk. Winkels hebben daarmee een troef in handen die online minder makkelijk is uit te spelen: echt contact maken met de klant."
https://nos.nl