Ophef om gratis boodschappenactie Jumbo
01-07-2015 11:26
Student Tobias Opschoor uit Delft viel het op dat er bij de plaatselijke Jumbo wel heel erg vaak kassa’s defect waren. Hij postte zijn verhaal op Facebook waarop tientallen mensen reageerden met soortgelijke verhalen.
metronieuws/door Job Halkes/ Er is ophef ontstaan over de actie van supermarktketen Jumbo, waarbij de vierde in de rij gratis boodschappen krijgt.

SPITSUUR
„Ik vond het verdacht dat er bij deze Jumbo zo vaak kassa’s kapot waren. Dat zie je bij andere supermarkten nooit”, vertelt Opschoor. „Meestal doe ik boodschappen tussen 18.00 en 19.30 en dan is het spitsuur. Ik begon met het maken van foto’s en zag duidelijk een patroon. Ik denk dat ze gewoon geen zin hebben om voor die tijd extra caissières in te zetten.” Wat hem ook opvalt is dat in het weekend de kassa’s het spontaan allemaal weer doen. „Sterker nog, ik liep een keer de winkel uit en toen zag ik nog net dat een bordje defect werd weggehaald en de kassa gewoon open ging.”
Opschoor had wel verwacht dat hij wat reacties zou krijgen, maar dat zijn verhaal honderden keren zou worden gedeeld en duizenden keren geliked had hij niet gedacht. „Ook van medewerkers van Jumbo krijg ik berichten dat er alles aan wordt gedaan om geen gratis boodschappen weg te hoeven geven.” Felix Cattenstart is zo’n oud-medewerker die via Facebook reageert. „ Ik heb zelf in Veldhoven gewerkt, daar gebeurt precies hetzelfde.”
Ook andere klanten laten in een reactie weten dat zij zich bedonderd voelen. Harmen Jan Veldhuis wist zeker dat hij de vierde in de rij was. „Ze wilden de beelden even nakijken en meldden dat ik geen vierde was. Ik heb gevraagd om samen naar de beelden te kijken maar dat werd geweigerd. Conclusie: praatjes van Jumbo.” Maar zo af en toe valt er ook een positief verhaal te lezen. Miranda Kalfsbeek: „Ik was zondag 4e in de rij en kreeg mijn boodschappen gratis, was bij de Jumbo in Uithuizen.”
INCIDENT
Volgens Jumbo gaat het om incidenten en gaan ze met de betreffende winkels in gesprek over hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit te voorkomen is. „De Jumbo Troelstralaan in Delft heeft daadwerkelijk de afgelopen tijd met veel storingen in het kassasysteem te maken gehad. We gaan hier met nog meer spoed achteraan om dit in de toekomst te beperken”, aldus de supermarktketen. Opschoor krijgt van Jumbo een uitnodiging om bij de supermarktmanager langs te gaan. „ Wij willen deze klant persoonlijk onze verontschuldigingen maken voor het ongemak en het beeld dat is ontstaan.”
De regel waarbij de vierde klant zijn boodschappen gratis meekrijgt is volgens Jumbo wel succesvol. „In de praktijk zien we dat de wachtrijen bij Jumbo kort zijn. Toch kan het onverhoopt voorkomen dat de wachtrij iets langer is. Dat vinden we vervelend en dus krijgt de vierde wachtende in de rij zijn of haar boodschappen gratis.” Het komt volgens Jumbo een aantal keer per week voor dat boodschappen gratis worden weggegeven.