Treinreiziger zet je schrap: herfstellende is begonnen
Vervelende vertragingen en uitval van diverse treinen. De eerste vallende blaadjes luiden maandagmorgen de herfstellende op het spoor in. Deze tijd van het jaar staat garant voor problemen. ,,We voorkomen veel, maar niet alles", stellen Prorail en NS.
Treinreizigers liepen maandagmorgen tot een half uur vertraging op, op het traject tussen Utrecht Centraal en Veenendaal Centraal. De oorzaak: gladde sporen, een hardnekkig probleem.
De NS en Prorail halen alles uit de kast om de gladheid op het spoor te bestrijden. Bomen worden gesnoeid, bladeren verwijderd en hekken langs het spoor geplaatst. ProRail heeft verspreid over het land ploegen, aannemers en diesellocomotieven paraat staan die in bijzondere weersomstandigheden kunnen ingrijpen.
Ook wordt een speciaal mengsel verspreid op trajecten waar de meeste gladheid optreed. Dit mengsel bevat zand en metaaldeeltjes die door de druk van de wielen de gladde laag kapot maken.
Speklaag
,,Maar we ontkomen er niet aan dat de reizigers hier last van hebben", concludeert woordvoerder Ton Boon van de Nederlandse Spoorwegen (NS). ,,Het hoort bij dit seizoen. Het hoeft niet per se tot problemen te leiden."
Vooral als het hard waait, komen grote hoeveelheden bladeren, omgewaaide bomen of afgevallen takken op de rails terecht. Doordat treinen over de bladeren heen rijden ontstaat er een dun laagje bladerpulp, dat in combinatie met vocht, olie en roestdeeltjes een hinderlijke gladde laag vormt.
Eén minuut
Met een aangepaste dienstregeling wordt geprobeerd ernstige problemen te voorkomen. Zo rijden er op een aantal trajecten minder sprinters en heeft de NS vanaf maandag tot en met 12 december op enkele trajecten de vertrek- en aankomsttijden met één minuut veranderd. ,,De treinen hebben dan de tijd om langzaam op te trekken en langer te remmen", verklaart Boon.
Bij het optrekken en remmen kunnen de wielen op het gladde spoor namelijk doorslippen, waardoor de wielen en de rails beschadigen. Het spoor moet dan gerepareerd worden en de wielen worden opnieuw rondgeslepen waardoor het materieel enige tijd niet beschikbaar is. Rustiger optrekken en remmen voorkomt dat, maar leidt wel tot extra vertragingen.
Voorkomen
Alle maatregelen bij elkaar zijn niet genoeg om problemen te voorkomen. ,,Dit zie je overal, het is een wereldwijd probleem. Helemaal voorkomen kunnen we het niet. Als het alleen blaadjes waren, dan zou je zeggen pak een bladblazer en het is opgelost. Maar het is juist die gladde laag die voor problemen zorgt", zegt woordvoerder Elles in 't Hout van spoorbeheerder Prorail. ,,Als hét recept er zou zijn, dan zouden we dat inzetten."
Er worden volgens Prorail wel veel proeven gedaan met nieuwe ideeën. ,,Ook kijken we mee in het buitenland en zij hier. We kunnen veel voorkomen, maar niet alles."
Simone van Zwienen/ ad.nl/ © ANP