Vakantiegangers doelwit van online oplichting
Wie nog snel een tripje naar de zon wil boeken, moet deze dagen goed opletten. Diverse oplichters hebben het namelijk gemunt op argeloze vakantiegangers.

Vliegmaatschappij Transavia waarschuwt voor phishingmails, waarin namens het bedrijf een aanbieding wordt gedaan of gratis tickets worden aangeboden. Wie op de link in zo'n bericht klikt en gegevens achterlaat, wordt daarna geld afhandig gemaakt.
Schimmig
De Fraudehelpdesk waarschuwt voor schimmige online reisbureaus die momenteel actief zijn. Vrijdag waarschuwde het Europees Consumenten Centrum al voor een dergelijk bedrijf met de naam CasaSky. Het centrum heeft inmiddels zo'n 45 zaken in behandeling. ,,Dagelijks komen daar nog gedupeerden bij", aldus een woordvoerder.
De schade varieert van een paar honderd euro tot meer dan 2000 euro per dossier, meldt het ECC, dat samenwerkt met Het Juridisch Loket. Een deel van de gedupeerden heeft inmiddels bij de politie aangifte gedaan van oplichting. Het ECC stuurt alle dossiers door naar de Duitse zusterorganisatie, omdat het verantwoordelijk reisbureau CasaSky daar is gevestigd.
Ongekend hoog
Frank Oostdam, directeur van de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR), geeft aan dat het aantal oplichtingen deze zomer ongekend hoog is. ,,Er is iedere zomer wel sprake van, maar nog nooit op zo'n grote schaal." Naast CasaSky noemt hij ook Zonfly, Hellas Travel en Qk Reizen als organisaties waar men voor op zou moeten passen.
Oostdam: ,,Het beste is om altijd even te checken op sgr.nl of een organisatie betrouwbaar is. Oplichters maken reissites tegenwoordig zo goed na, dat alleen een ANVR-logo ook niet meer alles zegt." Oostdam raadt mensen die gedupeerd zijn aan om zo snel mogelijk aangifte te doen bij de politie. ,,Maar het blijft sneu, want als organisaties niet zijn aangesloten bij een garantiefonds ben je gewoon je geld kwijt. Daar sta je dan, met je koffers op Schiphol."
Garantiefonds
Het Juridisch Loket raadt vakantiegangers aan het vluchtnummer en de passagierslijst te checken bij de airline en het online reisbureau na te trekken. ,,Zonder garantiefonds is betaling nooit aan te bevelen", aldus een woordvoerder.
ad.nl/ © anp.
.jpg)