Willem (85) zit na overval al dagen zonder geld

08-12-2016 14:19

Ogenschijnlijk rustig zit de 85-jarige Willem in zijn favoriete stoel met een sigaartje in de mond. De nuchtere bejaarde is in een half jaar tijd maar liefst twee keer slachtoffer geweest van een overval in zijn eigen woning aan de Rotterdamse Gouvernestraat, waarvan de laatste keer afgelopen weekend. „Maar ik ga hier niet weg hoor!”

Willem raakte bij de overval gewond aan zijn hoofd. Hij kwam namelijk ten val toen de twee overvallers binnenstormden. Door de klap weet hij niet hoe de daders eruit zien. „Ik weet bijna niets meer van de overval. Maar ze hebben wel mijn geld, pinpas en telefoon meegenomen. Nu kan ik geen eten meer kopen.” Ook heeft hij nauwelijks schone kleding meer. „Een deel is meegenomen door de politie voor onderzoek en ik kan ook de wasserette niet betalen.” Dat Willem geen geld heeft, is zijn grootste zorg. En familie die even bijspringt, heeft hij niet. „Ik heb hier geen familie. Ergens in Eindhoven woont nog een ver familielid, maar dat is het.”

De overval vond afgelopen zaterdag plaats rond 18.30 in de avond. Willem dacht dat er mensen van de thuiszorg voor de deur stonden. „Daar ging ik vanuit, want die komen altijd.” Maar voor de tweede keer stond hij oog in oog met overvallers. „Ik heb het niet helemaal meegekregen, maar ik denk dat ze iets van 20 of 30 jaar waren.” Volgens sommige mensen zou hij moeten verhuizen naar verzorgingstehuis De Leeuwenhoek, maar Willem wil dat niet. „Ik woon hier zelfstandig en wil niet weg. Ook niet na deze overval.” Om te voorkomen dat Willem de deur weer opendoet voor onbekenden, is er een deurspion geplaatst.

DEURSPION

Hennie van Schaik, vicevoorzitter van de gebiedscommissie Centrum, vindt het verschrikkelijk wat de man is overkomen. „Dat tuig zoiets doet bij zo’n oude, onschuldige man is verschrikkelijk.” Dat de man ook nog eens geen geld heeft, is iets waarvan hij meteen werk gaat maken. „Dat kan echt niet. Na zo’n ervaring kunnen we onze ouderen niet zo achterlaten.” Dat er nu een deurspion is geplaatst waardoor Willem kan zien wie er voor de deur staat, is volgens van Schaik een goede oplossing. „Als het aan mij ligt plaatsen we die bij alle ouderen die zelfstandig wonen en geen zicht hebben op wie er voor de deur staat.”

Een woordvoerder van de politie laat weten dat de recherche druk bezig is met het onderzoek en hoopt op tips. „Als er mensen zijn die zaterdag rond half zeven in de Gouvernestraat zijn geweest en iets hebben gezien, neem dan contact met ons op. Elk aanknopingspunt is welkom.”

Willem raakte bij de overval gewond aan zijn hoofd. Hij kwam namelijk ten val toen de twee overvallers binnenstormden. Door de klap weet hij niet hoe de daders eruit zien. „Ik weet bijna niets meer van de overval. Maar ze hebben wel mijn geld, pinpas en telefoon meegenomen. Nu kan ik geen eten meer kopen.” Ook heeft hij nauwelijks schone kleding meer. „Een deel is meegenomen door de politie voor onderzoek en ik kan ook de wasserette niet betalen.” Dat Willem geen geld heeft, is zijn grootste zorg. En familie die even bijspringt, heeft hij niet. „Ik heb hier geen familie. Ergens in Eindhoven woont nog een ver familielid, maar dat is het.”

De overval vond afgelopen zaterdag plaats rond 18.30 in de avond. Willem dacht dat er mensen van de thuiszorg voor de deur stonden. „Daar ging ik vanuit, want die komen altijd.” Maar voor de tweede keer stond hij oog in oog met overvallers. „Ik heb het niet helemaal meegekregen, maar ik denk dat ze iets van 20 of 30 jaar waren.” Volgens sommige mensen zou hij moeten verhuizen naar verzorgingstehuis De Leeuwenhoek, maar Willem wil dat niet. „Ik woon hier zelfstandig en wil niet weg. Ook niet na deze overval.” Om te voorkomen dat Willem de deur weer opendoet voor onbekenden, is er een deurspion geplaatst.

DEURSPION

Hennie van Schaik, vicevoorzitter van de gebiedscommissie Centrum, vindt het verschrikkelijk wat de man is overkomen. „Dat tuig zoiets doet bij zo’n oude, onschuldige man is verschrikkelijk.” Dat de man ook nog eens geen geld heeft, is iets waarvan hij meteen werk gaat maken. „Dat kan echt niet. Na zo’n ervaring kunnen we onze ouderen niet zo achterlaten.” Dat er nu een deurspion is geplaatst waardoor Willem kan zien wie er voor de deur staat, is volgens van Schaik een goede oplossing. „Als het aan mij ligt plaatsen we die bij alle ouderen die zelfstandig wonen en geen zicht hebben op wie er voor de deur staat.”

Een woordvoerder van de politie laat weten dat de recherche druk bezig is met het onderzoek en hoopt op tips. „Als er mensen zijn die zaterdag rond half zeven in de Gouvernestraat zijn geweest en iets hebben gezien, neem dan contact met ons op. Elk aanknopingspunt is welkom.”

UPDATE 08-12:
De hulpverlening is achter de schermen goed op gang gekomen, zodat Willem weer over geld kan beschikken. Ook zijn boodschappen worden geregeld, net als de wasserette. Uiteraard blijven wij de situatie rond Willem op de voet volgen.

Door de Redactie  Metronieuws Foto: ANP