'Zo krijgt Wilders alleen maar meer stemmen'

09-12-2016 16:02

Dat PVV-leider Geert Wilders is veroordeeld maar geen straf krijgt, zorgt voor gemengde reacties. "De motivatie van de rechter is mooi, maar het knaagt dat er geen straf aan hangt. Als ik door rood rijd, moet ik ook betalen."

Dat zegt Sanne, moeder van drie kinderen. Ze volgde het proces op de voet omdat ze in shock was toen ze Geert Wilders zijn 'minder, minder'-uitspraak' hoorde doen. De rechter acht de PVV-leider schuldig aan groepsbelediging en aanzetten tot discriminatie met de uitspraken, die hij deed op de verkiezingsavond van 19 maart 2014. 

"De motivatie van de rechter vond ik mooi", zegt Sanne. "Beter dan verwacht. Goed ook dat hij is veroordeeld. Maar toch heel raar dat Wilders geen straf krijgt. Als je iets fout doet, hoort daar een straf bij."

Onzin-uitspraak

De 23-jarige Donny ziet dat totaal anders. Hij vindt het van de zotte dat Wilders veroordeeld is. "Je moet kunnen zeggen wat je wilt", vindt hij. Ook hij vindt het gek dat de rechter geen straf aan de uitspraak hangt. "Als je het doet, doe het dan goed. Dit is zo laf. Mijn vertrouwen in de rechtsstaat is sowieso al helemaal weg."

Dat vindt ook PVV-vrijwilliger Jolanda. "Heel raar dit. Ik had gehoopt op vrijspraak. Ik ben aangeslagen, behoorlijk van slag ook. Al had ik dit ook wel verwacht."

Waarom geen straf

Jolanda vervolgt: "Toch gek. Hij heeft nu een strafblad, maar krijgt geen straf." De rechtbank licht toe: 'Dat een politicus is veroordeeld, is al zo uitzonderlijk. Daar hoeft niet ook nog een straf bij. De norm is nu duidelijk. Daarmee is een signaal afgegeven, daar hoeft geen straf bij.'

Jolanda voelt zich ook persoonlijk aangevallen. "Geert zegt wat heel veel mensen vinden. Dat de rechter nu de zogenaamde norm heeft aangegeven, betekent dat ik dat ook niet meer kan zeggen. Maar daarmee gaat het probleem niet weg."

'PVV groeit'

Jolanda en Donny weten één ding zeker. Dit maakt Wilders alleen maar populairder. "Ik hoor mensen in mijn omgeving al zeggen dat ze op hem gaan stemmen", vertelt Donny. "Dat is het enige gunstige eraan: Wilders krijgt alleen maar meer stemmen."

Sanne is daar ook bang voor. "Maar het is ook belangrijk dat de rechter nu eindelijk een grens heeft getrokken; dat wat Wilders heeft gedaan, niet kan. Eindelijk die bevestiging en duidelijkheid."

Blij met veroordeling

Abdessamed Taher deed aangifte tegen Wilders. Hij is blij dat Geert veroordeeld is en vindt het niet zo erg dat er geen straf aan hangt.

"Geert Wilders heeft mij, mijn vrouw en mijn kinderen pijn gedaan. De rechter heeft hem nu schuldig bevonden. Daar ben ik blij om. Of het nu om een boete van 1 euro of 5000 euro gaat, dat maakt mij niet uit. Het is het belangrijkste dat nu duidelijk is dat de grens is overschreden. Al zou ik een goede straf wel fijn hebben gevonden."

Door de Redactie  RTL Nieuws:  Foto:  RTL Nieuws