Zware tijden voor kledingwinkels
18-05-2015 14:50
In drie jaar tijd daalde het bedrijfsresultaat in de branche met 70% naar nog geen €150 mln in 2013, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag in een persbericht. En sindsdien is het beeld niet verbeterd, zo meldde het CBS.
De Nederlandse kledingwinkels zagen hun gezamenlijke winst de afgelopen jaren bijna verdampen. En betere tijden lonken nog niet.

Moeilijk
De cijfers van het CBS zijn op zich niet verrassend. Met name het middensegment in Nederland heeft het moeilijk, vanwege dalende omzetten en een moordende concurrentie van grote ketens als Zara en H&M. Eind vorig jaar ging Mexx ten onder en de winkels van Miss Etam en Promiss werden uit de failliete boedel van het moederconcern gekocht.
Die dalende omzetten waren volgens het CBS de belangrijkste reden voor de hap uit de winst van de kledingzaken. Sinds 2010 zakte de omzet met 7,2% , terwijl de kosten werden gedrukt met slechts 3,4%. Bezuiniging op inkoopkosten, reclame en energiekosten konden de uitgaven aan personeel en huisvesting niet opvangen.
Zara
Intussen doen zaken als Zara het goed. Volgens het Spaanse moederconcern Inditex liggen er zelfs 'belangrijke groeikansen' in West-Europa. En dat na een omzetstijging van 46% in de Europese landen, exclusief Spanje.
Consolidatie
Wat de gevolgen zijn van de omzetdalingen voor de kledingwinkels, die ook nog eens te kampen hebben met een groeiende verkoop via het web, is nog niet duidelijk. Wel blijkt dat er partijen zijn die juist gebruik maken van de barre omstandigheden.
Behalve de overname van Miss Etam en Promiss, vinden er meer acquisities plaats. Zo maakte Varova, eigenaar van Sissy-Boy, Gsus en Men at Work, onlangs bekend dat het 63 winkels van Open32 overneemt.
FD, Economie/Redactie