Facebook-agent: Kennelijk raakt dit heel veel mensen

07-12-2016 13:13

'Boos' of 'gefrustreerd', zoals media Frank de Vetter gisteren noemden, is de 58-jarige politieman uit Rijen niet. 'Stomverbaasd' vindt hij een betere beschrijving. Zijn hartenkreet op Facebook over de wijze waarop politiemensen volgens hem onheus worden bejegend door veel burgers en in de media, is een regelrechte hit. ,,Ik ben niet uit een ei gekropen en wist dat mijn verhaal reacties teweeg zou brengen. Maar dat het zo groot zou worden... dat had ik nooit verwacht."

Het maandagochtend geplaatste bericht was dinsdagmiddag al gedeeld door duizenden mensen. Het noteerde op dat moment bijna 21.000 likes. En de teller loopt door. Minister van justitie Ard van der Steur heeft vragen gekregen over het bevlogen stuk, de politiebond ACP steunt de inhoud onvoorwaardelijk en redacties van kranten, radio- en praatprogramma's willen met De Vetter praten. 

In één klap is de agent met 35 jaar ervaring op straat landelijk nieuws. In samenspraak met zijn werkgever houdt de schrijver de publicitaire boot echter af. ,,Het gaat om een privé-actie. Mijn boodschap is gehoord.''

Stukje geschreven
De Vetter ergert zich al geruime tijd aan wat hij de 'negatieve beeldvorming' rond de politie noemt. ,,Ik had daarover al een stukje geschreven. Dat doe ik wel vaker als iets me dwarszit. Toen ik maandagmorgen na een nachtdienst op de meldkamer een Tweede Kamerlid op televisie weer eens hoorde roepen dat de politie iets niet goed had gedaan, heb ik het op Facebook gezet. Ik heb nog even getwijfeld of ik wel op het wereldbolletje zou drukken, zodat iedereen het kon lezen. Maar toen dacht ik: we leven toch niet in Noord-Korea. Ik zet het erop.''

In zijn bondige stukje stelt de publicist op cynische toon de vooroordelen aan de kaak die hij regelmatig hoort over politiemensen: ,,We zijn slecht getraind, gebruiken veel geweld, slaan de hele dag mensen in elkaar, zijn altijd bezig met zinloze controles, drinken de hele dag koffie en doen niets liever dan etnisch profileren. Ik ben racistisch en schep er een genoegen in de hele dag zo veel mogelijk gekleurde mensen te sarren. Ik krijg de middelvinger en word uitgescholden voor kankerwout, maar moet dat niet persoonlijk opvatten. Dat hoort bij mijn goedbetaalde werk.''

Aandacht
Andere politiemensen hebben boodschappen met eenzelfde strekking al vaker via social media de wereld in gestuurd, maar die kregen nooit dezelfde landelijke aandacht. ,,Dat was ook niet mijn opzet. Maar kennelijk raakt dit heel veel mensen. Daar ben ik blij om. 99 procent van alle politiemensen gaat elke dag met de juiste spirit de straat op. Maar dan zetten ze na een aanhouding waarbij geweld is gebruikt ineens een filmpje over je online dat totaal uit zijn verband is gerukt. Om gek van te worden. Mensen moeten beseffen dat ze gemanipuleerd worden.''

Een verbod op zulke filmpjes van politiemensen, zoals de ACP voorstelt, hoeft van de eigenzinnige schrijver nou ook weer niet. ,,We leven in een democratie.'' De Vetter is een fervente voorstander van het recht op vrije meningsuiting en heeft zijn baas dan ook geen toestemming gevraagd voor de spontane publicatie op Facebook. De leiding van de politie Zeeland-West-Brabant is zeker niet boos. Ze vindt dat het bewust gechargeerde stuk 'prima de dilemma's weergeeft waarmee de politie elke dag te maken.' ,,Frank de Vetter is een politieman in hart en nieren. Hij heeft dit vanuit zijn hart geschreven.''

Trots
De Vetter: ,,En ik ben mijn ei kwijt. Leuk dat ik als simpele straatagent mijn verhaal kon doen. Daar ben ik trots op. Er zijn ook heel negatieve reacties gekomen van die kanslozen op een zolderkamertje. Die interesseren me niet. Als een paar mensen straks wat genuanceerder over de politie denken, vind ik mijn actie heel geslaagd.''

============================================================================

'Politie-agent anno 2016 verworden tot nationale pispaal'

De bijval voor politieman Frank de Vetter kwam gisteren van burgers, maar ook van de vakbonden. ,,Ik ben het er van a tot z mee eens'', zegt Gerrit van de Kamp, voorzitter van politievakbond ACP. ,,Volstrekt herkenbaar'', zegt zijn collega Hans Schoones van de ANPV.

De bonden zeggen het De Vetter na: de politie-agent is anno 2016 verworden tot nationale pispaal. ,,De politie is vrijwel elke dag negatief in het nieuws, het is nooit goed", aldus Schoones.

Ook Van de Kamp hekelt het 'gemak' waarmee de buitenwereld oordeelt over de politie. ,,Veel burgers nemen meteen een agressieve houding aan.'' Hij wijst ook op de discussie over etnisch profileren, waarover De Vetter cynisch schreef dat het 'hobby' is. ,,De politie gaat daar professioneel mee om, maar allochtone bestuurders beginnen soms meteen te roepen over discriminatie als ze worden aangehouden.''

Hufterig gedrag
De Nijmeegse socioloog Bas van Stokkom deed veel onderzoek naar 'hufterig gedrag' van burgers. ,,Ik kan me veel voorstellen bij deze hartenkreet", zegt hij. ,,De politie is het afvoerputje van de samenleving geworden. Soms zitten agenten er inderdaad naast, maar over het algemeen doet de politie het zeer behoorlijk. Ze oefenen op een moderne manier hun gezag uit. Maar de incidenten krijgen altijd veel aandacht, want de politie leeft in een glazen huis. Mensen vinden dat de politie hard moet optreden, maar dat verandert als ze zelf in het spel zijn. Dat heeft te maken met de ikke-ikke-mentaliteit waar veel Nederlanders mee behept zijn."

Een heel ander geluid komt van advocaat Sidney Smeets. Hij noemt het relaas van De Vetter 'een populistisch onzinverhaal'. ,,De kritiek op de politie is gewoon terecht. Ze zouden het boetekleed aan moeten trekken in plaats van zulke baarlijke nonsens op sociale media te plaatsen.'' Smeets verzet zich ook tegen De Vetters kritiek op de rol van advocaten. ,,Die zijn er om het belang van de client te dienen. Agenten die dat niet snappen moeten op cursus.''

(René van der Lee)

Door de Redactie AD: FotoRon Magielse